انواع نوع خون
نوشته شده توسط : ساحل

انواع نوع خون

 

خون انسان به چهار دسته A ، B ، AB و O تقسیم می شود. هر حرف به نوعی آنتی ژن یا پروتئین در سطح گلبول های قرمز اشاره دارد. به عنوان مثال ، سطح گلبول های قرمز خون در خون نوع A آنتی ژن هایی دارد که به آنتی ژن های A معروف هستند.

image of blood types

 

فاکتور Rh
هر گروه خونی نیز براساس فاکتور رزس یا همان فاکتور Rh دسته بندی می شود. خون یا Rh مثبت (Rh +) یا Rh منفی (Rh-) است. حدود 85٪ آمریکایی ها خون Rh + دارند.

Rhesus به نوع دیگری از آنتی ژن یا پروتئین موجود در سطح گلبول های قرمز اشاره دارد. نام Rhesus از میمونهای Rhesus گرفته شده است ، که در آن پروتئین برای اولین بار کشف شد.


دانستن نوع خون دقیق شخص هنگام انتقال خون ضروری است. در طی انتقال خون ، بیمار باید از گروه خونی خون سازگار با خود دریافت کند. اگر گروه های خون سازگار نباشند ، گلبول های قرمز جمع می شوند و لخته هایی ایجاد می کنند که می توانند رگ های خونی را مسدود کرده و باعث مرگ شوند.

افراد مبتلا به خون منفی نوع O به عنوان اهدا کننده جهانی در نظر گرفته می شوند زیرا می توانند به افراد از هر گروه خونی اهدا کنند. افراد مبتلا به خون نوع AB + گیرنده جهانی در نظر گرفته می شوند زیرا افراد با آن نوع می توانند هر گروه خونی را دریافت کنند.

نمودار خون خون: در زیر یک نمودار وجود دارد که لیست گروه های خونی ، درصد و نوع و موارد دیگر آن در یک کشور اروپایی را نشان می دهد.

Blood typePercent of Americans with this typeWho can receive this type?
O+ 37 O+, A+, B+, AB+
O- 6 All blood types
A+ 34 A+, AB+
A- 6 A+, A-, AB+, AB-
B+ 10 B+, AB+
B- 2 B+, B-, AB+, AB-
AB+ 4 AB+
AB- 1 AB+, AB-

 

آیا می دانید؟
نوع خون دقیقاً مانند رنگ چشم به ارث می رسد.
برخی از گروه های خونی در بعضی از کشورها شایع تر است. در چین بیش از 99 درصد از جمعیت خون Rh + دارند.
انواع مختلف حیوانات انواع مختلفی از خون دارند. سگها 4 نوع خون دارند. گربه ها 11؛ گاوها حدود 800 است.
برخی فکر می کنند گروه خونی درباره شخصیت می گوید. افسانه می گوید که نوع A آرام و قابل اعتماد است؛ نوع B خلاق و هیجان انگیز است. نوع AB متفکرانه و عاطفی است. و نوع O یک رهبر مطمئن است.
در ژاپن ایده گروه خونی به عنوان نوع شخصیت چنان محبوب است که ژاپنی ها از آنها می پرسند "گروه خونی شما چیست؟" هر چند وقت یکبار آمریکایی ها می پرسند "نشانه شما چیست؟"
انتقال خون
انتقال خون انتقال خون از شخص به فرد دیگر است. خوني كه در اثر آسيب ، بيماري يا جراحي از بين مي رود ، مي تواند از طريق انتقال خون جايگزين شود. گذشته از انتقال خون به طور کلی ، بخش هایی از خون مانند گلبول های قرمز ، پلاکت ها یا پلاسما نیز می توانند به افراد منتقل شوند.

خون اهدا کننده قبل از انتقال به HIV ، هپاتیت ، سفلیس ، ویروس نیل غربی و سایر بیماری ها آزمایش می شود. براساس مراکز کنترل بیماری ، بیش از 9.5 میلیون اهدا کننده خون در ایالات متحده وجود دارد و حدود 5 میلیون بیمار سالانه خون دریافت می کنند ، در نتیجه در کل سالانه 14.6 میلیون تزریق می شود.

انجمن آمریكای بانكهای خون ، پایگاه داده ای از مکان ها را برای اهدا خون در اختیار افراد قرار می دهد. بسیاری از مراکز اهدای خون توسط صلیب سرخ اداره می شوند.

 

 




:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








cache01last1592657839